Potęga ludzkiej wyobraźni. Czy jesteśmy w stanie przewidzieć, gdzie nas zaprowadzą nowoczesne technologie? Kreatywne spotkania z naukowcami Wojskowej Akademii Technicznej

5 czerwca nasza szkoła gościła kilkoro przedstawicieli Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, którzy przygotowali i prowadzili wykłady dla licealistów.

Spotkania tego rodzaju są owocem kilkuletniej współpracy poddębickiego LO z uczelnią, która – w ramach patronatu nad szkołą – otwiera przed jej uczniami dostęp do zagadnień dotyczących nauki i techniki niedostępnych dla szerokiego grona odbiorców. Dodatkową zaletą takich spotkań jest to, że dzięki nim młodzież poznaje sposób prowadzenia zajęć i przekazywania wiedzy na uczelniach wyższych.

Na specjalnie przygotowanym stoisku, nad którym sprawował opiekę płk. mgr inż. Wiesław Szczygielski, licealiści mogli zasięgnąć informacji o aktualnej ofercie edukacyjnej Wojskowej Akademii Technicznej, o organizacji studiów na poszczególnych kierunkach i zasadach rekrutacji w przyszłym roku akademickim.

Pracownicy kilku wydziałów uczelni przygotowali zajęcia o zróżnicowanej tematyce – każdy licealista znalazł więc tutaj coś dla siebie.

Podczas zajęć Zastosowanie algorytmów i inteligencji obliczeniowej w nowoczesnych rozwiązaniach urządzeń technicznych prowadzonych przez dr inż. Mariusza Wierzbowskiego młodzież uczestniczyła w prawdziwej uczcie naukowej, podczas której prezentowano możliwości sztucznej inteligencji i przewidywania dotyczące rozwoju technologicznego na świecie.

Dr inż. Grzegorz Sławiński zaprosił młodzież do świata symulacji komputerowych jako współczesnego i coraz powszechniej stosowanego narzędzia w XXI wieku, zyskującego coraz więcej zwolenników wśród naukowców. Dowiedzieliśmy się, że dzięki tej dziedzinie technologii można przewidywać zachowanie człowieka i auta podczas wypadku samochodowego. Badania takie mają bezpośrednie przełożenie na tworzenie systemów bezpieczeństwa w pojazdach i na drogach, a tego rodzaju wirtualne próby są wydajniejsze i mniej kosztowne od testów w świecie rzeczywistym.

Przedstawicielki Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji – mgr inż. Katarzyna Siok i mgr inż. Anna Schismak przeprowadziły interesujący wykład pod hasłem Zdjęcia lotnicze i satelitarne – cywilne i wojskowe aspekty wykorzystania. Prowadzące przedstawiły, w jaki sposób można wykorzystać nowoczesną technikę w celu pozyskania oraz uaktualniania informacji znajdujących się na materiałach kartograficznych. Licealiści zostali zapoznani z nowoczesnym sprzętem do fotografii cyfrowej i satelitarnej, poznali też różnice między zdjęciem satelitarnym a lotniczym. Dowiedzieli się, z jaką dokładnością robione są takie fotografie i w jak wielu dziedzinach nauki mogą być wykorzystywane. Uczyliśmy się także prawidłowego odczytywania tego rodzaju zdjęć.

Zajęcia Metody zobrazowania 3D prowadzone przez dr inż. Dorotę Węgłowską również okazały się nie lada gratką dla wielbicieli nowoczesnych technologii. Młodzież pracowała z rekwizytami takimi jak okulary 3D czy szkiełka polaryzacyjne, poznając w praktyce zasady ich działania. Nie zabrakło doświadczeń wykorzystujących zjawisko rozszczepienia światła i złudzeń optycznych.

O tym jak nauka potrafi być ciekawa i intrygująca bez trudu przekonał młodzież Prorektor ds. naukowych prof. dr hab. Inż. Krzysztof Czupryński, który przeprowadził zajęcia Chemia nadzwyczajnym zagrożeniem bezpieczeństwa człowieka – kontrowersja. Pan Profesor – absolwent naszej szkoły i wieloletni jej przyjaciel – udowodnił, że niewłaściwa interpretacja danych chemicznych może być powodem niemałego zamieszania medialnego, które wprowadza odbiorców w błąd. Na konkretnych przykładach wskazał jak brak wiedzy i mylenie pojęć chemicznych może wpłynąć na brak rzetelności komunikatu przekazywanego odbiorcom. Prowadzący wraz z uczniami analizowali tego rodzaju informacje medialne i starali się przekształcić je w wiarygodne komunikaty.

To były bardzo ciekawe zajęcia. Dowiedziałam się np. że trucizna nie zawsze truje, a głośne doniesienia medialne o szkodliwości wszystkiego, co związane z chemią, nie muszą być prawdziwe. Wszystko o czym usłyszeliśmy poparte było wieloma przykładami z życia, dzięki czemu chemia stała się dla nas bliższa, bardziej zrozumiała. – Ola, uczennica kl. IIC.

Wykład uświadomił mi, że wiedza chemiczna przydaje się nie tylko na zajęciach w szkole, ale w życiu codziennym, a świadome z niej korzystanie może dać nam wiele korzyści. Poznaliśmy wiele nieprawdziwych mitów i inaczej spojrzeliśmy na powszechne opinie na temat chemii. – Karolina, uczennica klasy IIC.

 fot.Oskar Kurczewski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

code